Witaj! załóż konto lub zaloguj się

SPOSOBY NA BEZSENNOŚĆ

 
Sen jest podstawową czynnością fizjologiczną człowieka niezbędną do prawidłowego funkcjonowania mózgu, czyli centrum sterowania całego organizmu. Zdrowy człowiek przesypia aż 1/3 swojego życia – można rzec – bez snu nie ma życia.

Niestety wielu ludzi boryka się z problemem bezsenności na różnym tle. Częstą przyczyną bezsenności jest nadmierne wewnętrzne napięcie u podłoża, którego leży stres. Nie każdy potrafi uwolnić myśli od zdarzeń, które miały miejsce w ciągu dnia. Paradoksalnie im bardziej staramy się zasnąć, tym większą mamy z tym trudność. Co zrobić, kiedy nie pomaga liczenie owiec?

Istnieje wiele metod, w tym niekonwencjonalnych, po które warto sięgnąć w pierwszej kolejności, a kiedy naturalne, domowe sposoby nie skutkują – po farmaceutyki.
 
Zastosowanie aromaterapii – olejki eteryczne, zioła
 
Okazuje się, że zioła, olejki eteryczne, dzięki swym unikalnym właściwościom wywierają pozytywny wpływ na organizm, w tym ułatwiają zasypianie. Niektórzy twierdzą, że mogą zdziałać cuda.
Wiele olejków eterycznych ma działanie kojące, relaksujące, uspokajające, a nawet antydepresyjne. Wśród nich warto wymienić: olejek rumiankowy, różany, lawendowy, jaśminowy, a z egzotycznych np. olejek ylang ylang czy z paczuli.
Jak stosujemy olejki eteryczne? Już sama aplikacja olejków to przyjemność i relaks dla zmysłów. Wykorzystujemy olejki do kąpieli – kilka kropli jednego ulubionego lub mieszankę, by wzmocnić doznania zapachowe lub do inhalacji – tutaj przydaje się kominek zapachowy lub nawilżacz powietrza. Ulubionym olejkiem można po prostu nasączyć poduszkę, na której śpimy.

Również zioła – umieszczone pod poduszka mogą być skutecznym sprzymierzeńcem w walce z bezsennością. Na uwagę zasługuje lawenda, rozmaryn, hiacynt, rumianek – czyli skarby polskich łąk i ogrodów.
 
Napary, napoje, herbatki – dobroczynny wpływ ziół
 
Rezygnujemy z kawy i herbaty na rzecz naparów z kojących ziół. Wyjątkową skuteczność wykazuje melisa, waleriana, a także rumianek.
 
Dobre otoczenie
 
Kluczem do dobrego snu jest otoczenie, w którym śpimy. Ważne, aby w mieszkaniu wygospodarować przestrzeń, która służy wyłącznie do wypoczynku. Sypialnia powinna być ulokowana w cichej części domu – z dala od hałasu ulicznego, światła i przede wszystkim dobrze przewietrzona. Zasypianiu sprzyja temperatura – niższa. Jeśli aura na to pozwala otwieramy okna i wpuszczamy świeże nocne powietrze.
 
Domowe zwyczaje
 
Spożywamy lekki posiłek – najlepiej 2- 3 godziny przed snem, ale nie chodzimy spać głodni. Godziny snu powinny być w miarę stałe, w miarę możliwości zgodne z naturalnym biorytmem organizmu. Warto wprowadzić zwyczaj wieczornych spacerów (pies bardzo ułatwia sprawę). Ruch, umiarkowany wysiłek niwelują stres, który jest głównym sprawcą bezsenności.
 
Muzyka, która koi zmysły
 
Remedium na sen, czyli dobra muzyka. Wybieramy melodie relaksacyjne, wyciszające.
 
Odprężające hobby, zainteresowania
 
Czynności takie jak czytanie ulubionej literatury, prace manualne uwalniają organizm od napięcia, wyciszają i uwalniają od stresu.
 
Medykamenty, leki na sen bez recepty
 
Istnieje wiele leków bez recepty, które ułatwiają zasypianie. Niesłabnącą popularnością cieszą się krople walerianowe. Wiele leków zawiera w składzie kompleks ziół (melisa, chmiel) wzbogaconych o witaminę B6. Jeśli przyczyną problemów ze snem jest niedobór magnezu, wówczas pomogą preparaty zawierające ten pierwiastek. I wreszcie melatonina – hormon wydzielany przez szyszynkę, który reguluje nasz dobowy rytm.
 
 
Sposobów ułatwiających zasypianie, podobnie jak metod redukcji stresu jest wiele i każdy powinien odnaleźć własną, skuteczną drogę postępowania. Ważne jest, by działać konsekwentnie, gdyż tylko długofalowe działanie może przynieść wymierny rezultat.
article photo

MAKIJAŻ – JESIENNE TRENDY

article photo

DEKORACJE W JESIENNYM KLIMACIE

article photo

ZASTANÓW SIĘ NAD LAMPĄ

article photo

SUPER JEDZENIE – CHLORELLA

article photo

OCHRONA PRZECIWSŁONECZNA – PARASOLE OGRODOWE

Czytaj więcej

article photo

BOGACTOWO POLSKICH ŁĄK – NATURALNE LEKI I KOSMETYKI

Czytaj więcej

article photo

PIELĘGNACJA SKÓRY ATOPOWEJ

Czytaj więcej

article photo

NAUKA CZYTANIA – NAJLEPSZE GRY EDUKACYJNE

Czytaj więcej

article photo

MOLE W DOMU – JAK SIĘ ICH POZBYĆ?

Czytaj więcej

article photo

MODNE BALERINY – TRENDY WIOSNA LATO 2016

Czytaj więcej

article photo

W CO ZAPAKOWAĆ ŚNIADANIE DO SZKOŁY?

Czytaj więcej

article photo

REGENERACJA SKÓRY PO ZIMIE. JAK ODZYSKAĆ BLASK?

Czytaj więcej

rekomendacje dla Ciebie