Witaj! załóż konto lub zaloguj się

​SPOSOBY NA NIEJADKA

Dziecko w wieku przedszkolnym dostarcza rodzicom wiele radości, ale także niemało trosk. Jako główny problem, rodzice często wskazują niewłaściwe zachowanie malucha przy stole – grymaszenie, niechęć do jedzenia, czy wręcz odmawianie spożywania wartościowych pokarmów (warzyw, owoców).
Co zrobić, gdy dziecko sukcesywnie odmawia spożywania zdrowych potraw, preferuje jedzenie śmieciowe typu chipsy, wafelki, słodycze?
Najlepiej w ogóle nie podawać śmieciowego jedzenia, które uzależnia młody organizm. Załóżmy jednak, że „mleko się już rozlało”, do czego przyczyniły się troskliwe babcie i ciocie.

Jak postępować? Są na to sprawdzone sposoby.

Detoks cukrowy

Dziecko powinno odzyskać smak. Prawdopodobnie spożywa za dużo cukru w postaci przekąsek i zwyczajnie nie jest głodne. Detoks przeprowadzamy metodą małych kroków – nie eliminujemy słodyczy całkowicie, ale utrwalamy zdrowe nawyki żywieniowe np. spożywanie domowego ciasta – na deser.

Zastawa z motywem bajkowym

Ulubiony bohater może, skuteczniej niż rodzic, zachęcić małego buntownika do jedzenia.
 
             
 
Małe, urozmaicone i bajecznie kolorowe porcje

Duża ilość na talerzu zniechęca do jedzenia w ogóle. Lepiej podać mało a w razie potrzeby repetę. Małe dzieci są także estetami. Jeśli podamy kanapki pięknie udekorowane, łatwiej osiągniemy cel. W przygotowywaniu fantazyjnych zestawów można popuścić wodze wyobraźni lub poszukać inspiracji w Internecie.


fot:thinkstockphotos.com


Nic na siłę

Nie stosujemy metody: „zjedz za babcię, dziadka...” i podobnych trików. Nagabywanie, proszący ton sprawiają, że dziecko czuje, że ma władzę nad rodzicem – a to błąd. To Ty jesteś królową/królem w domu. Nie zmuszaj, nie proś.

Pozwól decydować i współuczestniczyć w przygotowywaniu posiłków

Traktujmy dziecko poważnie i z szacunkiem, a odwdzięczy się nam tym samym. Warto zapytać pociechę, na co ma ochotę, proponując przy tym wachlarz produktów zdrowych, a następnie wspólnie przygotować posiłek. Gotowanie z rodzicem to dla dziecka duża frajda, a samodzielnie przygotowana kolacja lepiej smakuje.

Stałe pory posiłków

Małe dziecko pragnie bezpieczeństwa, stabilizacji. Jeśli codzienne czynności odbywają się zgodnie ze stałym rytmem, wówczas wchodzą w nawyk.

Przemycamy warzywa i owoce

Tutaj zdania ekspertów są podzielone, jednak wielu opiekunów potwierdza skuteczność tej metody dożywiania niejadka. Dziecko lubi mięsko, a nie toleruje marchewki? Uciekamy się do podstępu, ukrywając warzywo np. w ulubionych pulpetach. I wilk syty i owca cała.

Suplementy diety

W drastycznych przypadkach sięgamy po suplementy diety, preparaty uzupełniające dietę w witaminy i pobudzające apetyt.

Aktywność fizyczna

Spacer na świeżym powietrzu wzmaga apetyt a zmęczone dziecko to głodne dziecko. W sezonie wiosenno – letnio – jesiennym spędzajmy jak najwięcej czasu na dworze. Sięgnijmy po hulajnogi, rowery i inne zdobycze cywilizacyjne umilające nam wolny czas.
  
Przeczekanie

A może Twoje dziecko naprawdę nie jest głodne. Przecież dzieci mają o wiele mniejszy żołądek niż dorośli – często nie bierzemy tego pod uwagę i serwujemy zbyt często i za dużo jedzenia. Daj dziecku zgłodnieć. Maluch jest istotą rozumną i ma rozwinięty instynkt samozachowawczy, który nie pozwoli mu zagłodzić się ot tak.
 
 
article photo

JAK WYBRAĆ WÓZEK SPACERÓWKĘ

article photo

SZAMPON DLA DZIECKA – JAKI NAJLEPSZY?

article photo

UBRANIA PRZECIWDESZCZOWE DLA DZIECI

article photo

W CO ZAPAKOWAĆ ŚNIADANIE DO SZKOŁY?

article photo

OSTROPEST PLAMISTY – NA CO POMAGA? CAŁA PRAWDA

Czytaj więcej

article photo

MODNE KOLORY – JESIEŃ/ZIMA 2016

Czytaj więcej

article photo

BOGACTOWO POLSKICH ŁĄK – NATURALNE LEKI I KOSMETYKI

Czytaj więcej

article photo

ZASTANÓW SIĘ NAD LAMPĄ

Czytaj więcej

article photo

JAK ZADBAĆ O SKÓRĘ PO LECIE? USUWANIE PRZEBARWIEŃ

Czytaj więcej

article photo

MAKIJAŻ – JESIENNE TRENDY

Czytaj więcej

article photo

JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ? SĄ NA TO SPOSOBY

Czytaj więcej

article photo

JESIEŃ W OGRODZIE – PRACE PORZĄDKOWE

Czytaj więcej

rekomendacje dla Ciebie